Meteen naar de inhoud

De Splitter in de praktijk

Afgelopen maand is PULSE Racing voor het eerst bezig geweest om spatially distributed sequential stimulation (SDSS) toe te passen tijdens trainingen.

Tijdens trainingen werd de naam SDSS al gauw vervangen door Splitter, veel makkelijker. Daarnaast geeft de naam splitter een goed beeld van wat de nieuwe techniek inhoudt. In plaats van één elektrode maakt de splitter gebruik van vier elektroden en één referentie elektrode die op een spier kan worden geplakt. Zie ook de afbeelding hieronder. De frequentie wordt verdeeld door een Splitter over de 4 aparte elektroden. Hierdoor zouden de motor points vanuit meerdere kanten geactiveerd worden. Motor points zijn de plekken waar motorische zenuwen aan de spier hechten.

In plaats van één elektrode (rechts) maakt de splitter gebruik van vier elektroden (links).

Wat zijn de voordelen van het gebruik van de Splitter?

Er is sterk bewijs dat de Splitter leidt tot hogere power output, een hogere fatigue resistance en een hoger aantal geactiveerde axonen vergeleken met de tot nu toe gebruikte single electrode stimulatie (SES) (Sayenko et al., 2014; Nguyen et al., 2011; Laubacher et al., 2016; Laubacher et al., 2017).

Hoe vallen deze voordelen te verklaren?

De mechanismen die het verschil tussen SES en SDSS veroorzaken worden niet volledig begrepen. Echter, door de sub-elektroden rond een motorpunt te plaatsen, worden verschillende motorunits geactiveerd. De activering van meer spiervezels, in combinatie met de lagere frequentie waarin ze worden geactiveerd, geeft de motor unit meer tijd om te herstellen tussen de activeringen. Dit zou kunnen resulteren in een hogere vermoeiingsweerstand bij gebruik van SDSS. Bovendien leiden de kleine elektroden tot hogere stroomdichtheden op specifieke punten in de spier.

Oftewel, genoeg redenen om door te gaan met het experimenteren met de Splitter. Want het gebruik van de Splitter is een veelbelovende nieuwe techniek om de effectiviteit van functionele elektrostimulatie (FES) te verbeteren! Het Research Department zal hard aan de slag gaan om data te verzamelen van het gebruik van de Splitter. Zo kan er bijvoorbeeld worden vergeleken of de resultaten overeenkomen met de literatuur. Geïnteresseerd in ons onderzoek? Mail gerust naar info@pulseracing.nl.